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fabrikationen
16. - 17.Oktober 20.30 h nächste >
 
 
Yvonne Hardt | BodyAttacksWord & Guests “Grenzwertig“ 
Showing mit Lecture-Performance
 
Konzept Yvonne Hardt

Emotion und Pathos sind das, was wir heute im zeitgenössischen Tanz in der Regel nicht zeigen, wir assoziieren damit eher historischen Ballast. Pathos liegt an der Schnittstelle zwischen Ironie und Ernst, an der Grenze zwischen vermeintlicher Übertreibung und emotionaler Bewegung, zu der Musik und Tanz animieren. Es geht um jene Momente, wo einige fühlen und die anderen peinlich berührt sind. Die Erarbeitung des Projektes “Grenzwertig“ basiert dabei auf einem engen Austausch von Bewegungsrecherche und tanzwissenschaftlicher Reflexion, die sich gegenseitig befruchten: Theorie soll als eine Art “Injektion“ den Arbeitsprozess aufbrechen.

Yvonne Hardt ist Tänzerin, Choreografin, Tanzwissenschaftlerin. 1997 gründete sie die Tanz- theaterkompanie BodyAttacksWord, um ein Genre übergreifendes Tanztheater zu schaffen. Sie ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Theaterwissenschaft der FU Berlin und setzt in “Grenzwertig“ ihr Anliegen fort, Tanz und Theorie konstruktiv zu verbinden.

6.-10.10.04 Laborwoche

“Grenzwertig“ wird ergänzt durch eine Laborwoche über Pathos und Emotion mit Berliner Tanzwissenschaftlern, Studenten der Theaterwissenschaft, sowie geladenen Choreografen und Tänzern, in der eine Basis für die Lecture Performance erarbeitet wird.


Emotion and pathos are things that we generally don't show in contemporary dance, but we usually associate them with historical ballast. This is precisely what makes it so interesting, for pathos lies on the intersection of irony and earnest, this borderline between supposed exaggeration and still being emotionally moved, animated by music and dance. Why can we not bear pathos and emotion? Those moments, in which some of us give way to feelings and others are merely awkwardly embarrassed. During this lab week of “Tracing the Emotional Edges” this borderline will be questioned and in light of its potential for shifting, varied.

The work on this project “Grenzwertig” is based on an intense exchange between movement research and dance academic reflection, which should mutually stimulate the other in this process. Theory is here given the role of an “injection” that breaks open the working process. The first phase, with its lab characteristics, in which dancers will work with Berliner dance researchers, theater studies students as well as invited choreographers, will be accompanied by the Tanzfabrik and presented in a showing.
The starting point for this dance piece was my previous research and choreographic work on emotion and pathos (“Luciously Pathetic”, 2003).

Yvonne Hardt is dancer, choreographer and dance researcher. She studies theater and history in Berlin and Montreal and after finishing her doctorate, is now working at the Institute for Theater Studies at the FU Berlin on the subject of “Political Bodies - Expressionistic dance and political identity in the Weimar Republic” and developing a masters course in “dance studies”. The working process on “Grenzwertig” is also a continuation of her endeavor to constructively link dance and theory.
Eintritt: 5,-€
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